torsdag 17 juli 2014

Kollisionstillbud och hoppande sälar på film

Under onsdagen avverkade Isolabåten 50 sjömil i vetenskapens namn. Med på båten var doktoranderna David Aldvén (som bände piggvar med oss i våras) och fransk-österrikiska Barbara från Göteborgs universitet. Härlig men lång dag där vi samlade in data från märkta fiskar som passerat mottagarstationer kring Orust.

Ett lite otäckt inslag var en gammal segelbåt som höll på att ramma oss när vi låg helt stilla vid en boj och tankade data från en mottagarstation. Vi låg långt från närmaste farled när jag på kanske 100 m noterade att båten hade en spikrak kollisionskurs. Dessutom såg jag ingen i sittbrunnen, så det var lite varningsklocka. David och Barbara var fullt fokuserade på sina uppgifter och blev lite förvånade när jag fick trycka till på gasen och flytta båten några meter med kort varsel. När båtarna var jämsides tittade en gubbe i 70-årsåldern upp med förvånad och ganska skärrad blick. Jag undrade om han inte skulle se sig för på sjön. Ungefär så.

Det andra som var ungefär lika förvånande var två sälar som i snabb speed bröt ytan likt den tyska ubåten U-96 i fantastiska krigsfilmen Das Boot från 1981 (månadens filmtips). Jag fick det dessutom på film (längst ner). Jag har faktiskt sett fenomenet en gång innan när vi fiskat piggvar.

/Mackan

A day at work.

Datainsamling pågår.

Ett spartanskt skrivbord.

Tyvärr hann vi inte fiska något under dagen, även om spöna såklart var med.


1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera